Festivaler 2010


Skrev om några festivaler. Orkar inte skriva om mera. Nu ska jag invänta min pojkvän och äta en knäckemacka. Sedan är det natt för mig. LÄNKARNA FINNS VID PILARNA! (->)

Metaltown 18-19 Juni
- Frihamnen, Göteborg

En 2 dagars festival i den stad där metalgenren inom musiken regerar. Drar mkt stora namn som tex. Förra årets headline som bestod av Marilyn Manson och Slipknot. I år är det inte sämre. Rammstein, In Flames och Between The Buried And Me, är 3 av de band som redan är klara. Kolla in bandsläppen och övrig info på ->www.metaltown.se.  Go:teborg är huvudarrangör.
- Jag rekommenderar starkt denna festival. Jag har varit på den 2 år i rad och jag har upplevt ”båda världarna” dvs på som ”en vanlig festivalbesökare och allt backstage eftersom min pojkvän och hans band spelade där 2008. Mkt bra service ute på festivalområdet och väldigt ordningsamt, men ändå en grym festivalkänsla. Dock finns ingen camping, som kan vara ett minus enligt många. Men eftersom det är så centralt i Göteborg är det inga farligt långa avstånd till bra hotell och vandrarhem.

+
Alltid stora headline-band
3 scener
mat möjligheterna
storbilds-TV så även de som står längst bak kan se vad som händer på scen
Mkt funktionärer i rörelse så man kan lätt fråga
Programbladet (står all info om banden som ska spela, tider etc.)
Mkt bajjamajjor

-
Festivalområdet är inte så stort i förhållandet till hur mkt folk det är
ingen camping
för lite sittplatser
för lite öltält



West Coast Riot 17 Juni
- Frihamnen, Göteborg

En festival som pågår endast en dag och som nu ska arrangeras för 3e året i rad. Det är en Hardcore-festival , som också den drar stora namn. Förra året headlinade Social Distortion och band som Raised Fist och Sick Of It All lirade också. En festival som är för HxC-fanatikerna och som arrangeras av go:teborg metaltown. (Alltså samma +/- lista).
För mer info gå in på-> www.westcoastriot.se .
- Jag rekommenderar denna festival för de som älskar Hardcore-musik och som vill uppleva både gamla och nya band inom genren. I år kommer bland annat Dropkick Murphys, The Dillinger Escape Plan och Flogging Molly att lira på festivalen.

PierPressure 20 Juni
- Frihamnen, Göteborg

En festival som gick av stapeln för några år sedan och fick stämpeln ”EMO-festival” på direktwen. Många trodde att de året efter ersattes av West Coast Riot, men i år arrangeras alltså PierPressure upptill. Den arrangeras av go:teborg, som både Metaltown och Westcoastriot vilket gör att det är exakt samma festivalområde och upplägg som de. (därav samma +/- lista) Iår kommer band som tex  HIM, Paramore och 30 seconds to mars, vilket är 3 mkt stora band. För mer info besök www.pierpressure.se.
- Jag rekommenderar denna festival  till de som gillar pop/rock och som vill se radiohittarna på riktigt.

Hultsfredsfestivalen 7-9 Juli
- Hultsfred

En festival som i år kan komma att arrangeras för sista gången. Det är den kanske mest berömda festivalen i Sverige. De största banden har stått på deras scener och festival området och upplägget ä utterst bra. Det är en festival för ALLa, då både ålder och musik varierar välidigt mycket. Förra året stod The Killers som huvuband och i år kommer band som bland annat Kent, 30 Seconds To Mars och The Hives.
- Jag rekommenderar denna festival starkt. Festival området är stort, lika så camping området med alla olika namn och uppdelningar. Invånarna i den lilla byn gör allt för festivalbesökarna. De står och steker hamburgare vid ICA och säljer dem för en guldpeng, långar ut duschar, serverar frukost i trädgårdarna för en billig peng osvosv.   Man känner en sådan gemenskap både innanför festivalstängslet och utanför, vilket känns tryggt. För mer info besök-> www.rockparty.se.

+
stort camping område som är uppdelat
många laddningsstationer till mobiler
mycket vakter
makeup-trailers för de som vill piffa till sig
duschbussen som kör till en gymnastikhall där man kan duscha
tillgång till vattentoa om man lägger till ett par 10:or på festivalbiljett-priset
invånarna i byns engagemang
mkt olika sorters folk

-
Bajjamajjorna är grymt äckliga
dyra matstånd
avståndet mellan parkering och festivalområde (tänker på första o sista dagen..)
köerna in till festivalområdet


 

 

Arvika festivalen 15-17 Juli
- Arivka

En festival som förr kopplades ihop med synth-musik. Jag vet inte med säkerhet om den gör det fortfarande. Hu som helst så drar de stora namn och är väl tillsammans med Hultsfred och Peace & Love, en av Sveriges mest kända festivaler. De har haft bla NIN ståendes på deras största scen och i år kommer bland annat Kent, Babyshambles och In Flames att stå på deras scener.
- Jag har inte själv varit på denna festival, så därför kan jag inte skriva någon -/+-lista. Jag kan heller inte starkt rekommendera den. Men eftersom den är en av Sveriges största festival och drar stora namn och har sjukt många besökare, så kan jag inget annat än att ana att det är en festival värd att besöka. För mer info besök-> www.arvikafestivalen.se.

 

Getawayrock festivalen 8-10 Juli
- Gävle

En festival jag fått ny som i år. Det är en festival som i år drar band som tex Cannibal Corpse, Mustach och Engel. Det är alltså en rock/metal-festival och kan komma att bli nsta metaltown. Den ligger i år under samma datum som Hultsfred, vilket jag skulle kunna tro är en negativ sak liksom att det är i en stad långt norrut. Men jag har inte så mkt mer att säga om denna festival, då den är ny och jag har alltså aldrig varit där. Vi får se vad som skrivs om den efteråt. Men det ser mkt mkt lovande ut med tanke på banden som kommer dit.
För mer info besök-> www.getawayrock.se

Peace & Love 28 juni 3-juli
- Borlänge

För mer info besök www.peaceandlove.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0